Home Kankerpreventie
Groente en fruit beschermen wel
Volgens recent Europees onderzoek beschermen groente en fruit beperkt tegen kanker. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds reageert hierop door te benadrukken dat het eten van groente en fruit nog steeds een algemeen voordeel voor de gezondheid oplevert.Dr. Rachel Thompson, Manager wetenschappelijke programma’s van het World Cancer Research Fund (WCRF) netwerk: “Deze studie suggereert dat we, als we allemaal twee extra porties groente en fruit per dag eten, 2,5% van de kankergevallen voorkomen kunnen worden. Gezien het feit dat er verschillende kankersoorten zijn waarbij er geen bewijs is dat groente en fruit het risico beïnvloeden, is het niet verrassend dat het totale percentage vrij laag is. Toch gaat dit in Groot-Brittannie om ongeveer zevenduizend gevallen van kanker, een aanzienlijk aantal.
Als we naar specifieke kankersoorten kijken, zoals mond-en keelkanker, slokdarmkanker en maagkanker, laat wetenschappelijk bewijs zien dat het eten van veel groente en fruit het risico op kanker waarschijnlijk verlaagt. Maar zelfs als groente en fruit het risico op kanker niet direct zouden verlagen, is het een goed idee om veel groente en fruit te eten. Je verlaagt je kans op hart- en vaataandoeningen evenals op overgewicht en obesitas. Wetenschappers zijn het er over eens dat het behouden van een gezond gewicht, na niet-roken, het belangrijkste is wat je kunt doen om je te beschermen tegen kanker.”




